Kapitola obsahuje výsledky výzkumu týkajícího se obtíží žáků 2. stupně s řešením úloh na obsah útvarů a objem těles. Tyto obtíže byly zjišťovány formou klinických rozhovorů s žáky nad řešeními vybraných diagnostických úloh.
Identifikovali jsme následující obtíže: žáci mají potíže s rozlišováním teoretického prostoru a prostoru reprezentací (např. přisuzují útvaru vlastnosti na základě jeho náčrtku); žáci mají problémy se strukturací prostoru (s pokrýváním roviny a vyplňováním prostoru); žáci mají tendenci okamžitě použít vzorec bez úvodní představy o úloze a v případě chyby mají tendenci ke kalkulativní nápravě vzorce; žáci mají často vzorce uchopené jen formálně; žáci nemají představu o výpočtu obsahu trojúhelníka a o vztahu k obsahu příslušného rovnoběžníku, Obtíže jsou popsány a ilustrovány žákovskými řešeními a úryvky z rozhovorů. Dále jsou uvedeny jejich pravděpodobné obtíže a načrtnuta možnost reedukace.
Výsledky našeho výzkumu jsou dány do souvislosti s výsledky mezinárodních výzkumů, mezinárodního testování i s výsledky našeho online šetření mezi učiteli 1. stupně a učiteli matematiky.