Kapitola předkládá výsledky výzkumu zaměřeného na obtíže žáků prvního stupně při řešení slovních úloh. Na základě klinických rozhovorů se žáky nad řešením několika desítek tradičních i netradičních úloh různé náročnosti byla identifikována následující kritická místa: (1) porozumění textu a uchopení slovní úlohy (jazykové překážky, porozumění matematické struktuře úlohy, matematizace - převod textu do jazyka matematiky), (2) řešení úloh s antisignálem (tzn. úloh, které signálním slovem navádějí k použití opačné početní operace) a operátorových úloh (úloh na porovnání), dále (3) řetězení výpočetních kroků (problémy s řešením dvou a vícekrokových úloh) a (4) řemeslná stránka řešení slovních úloh (numerické chyby a chyby v algoritmech).
Výzkum dále odhalil výrazné problémy žáků s modelováním a vytvářením funkčních zápisů a grafických reprezentací úloh (náčrtků, obrázků, tabulek). Jednotlivá kritická místa jsou analyzována a komentována z hlediska možných příčin i způsobů nápravy a dávána do souvislostí s výsledky řady zahraničních i domácích výzkumů a srovnávacích testů (TIMSS, PISA, CERMAT), včetně výsledků online dotazníku pro učitele 1. a 2. stupně vytvořeného pro potřeby tohoto výzkumu.
Kritická místa jsou ilustrována ukázkami z rozhovorů a písemných záznamů řešitelských postupů žáků.