V souvislosti se stále se zvyšujícím počtem lidí, kteří mají diagnózu porucha autistického spektra, roste povědomí o tomto handicapu jako takovém, ale i o možnostech jak tyto jedince začlenit do běžného života. Jedním z mnoha způsobů, jak toho dosáhnout a přiblížit tak zejména děti životu jejich vrstevníků, jsou i volnočasové aktivity.
V současné době se jejich nabídka pro osoby s PAS stále zvyšuje. Velké oblibě se těší zejména pohybově zaměřené kroužky.
Jedním z nich je i výuka plavání. Specifičnost této poruchy klade větší nároky na obsahovou i bezpečností stránku lekcí, ale i na zásady, které je nutné při práci s osobami s PAS dodržovat.
Z hlediska didaktiky je výuka podobná té s běžnými dětmi. Je ovšem nezbytné brát v úvahu míru poruchy těchto dětí a tedy počítat s rozdílnou úrovní provedení jednotlivých plaveckých dovedností.