Kniha Spravedlivý start se zaměřuje na problematiku spravedlivosti v předškolním vzděláván í a na přechodu z mateřské školy do základního vzdělávání. I když spravedlivosti ve vzdělávání je v poslední době věnována v české společenskovědní komunitě značná pozornost, předškolní vzdělávání nebylo dosud v tomto kontextu zkoumáno.
Výzkumné studie přitom ukazují, že právě předškolní vzdělávání má nejvyšší potenciál vyrovnávat handicapy, které si dítě přináší do života. V raném věku dochází k rychlému kognitivnímu vývoji a na vědomosti a dovednosti, které dítě v této době získává, může potom navazovat v průběhu celého dalšího vzdělávání.
Ekonomické studie přesvědčivě ukazují, že návratnost prostředků investovaných do vyrovnávání handicapů je pro předškolní vzdělávání nejvyšší. Přesto této etapě vzdělávání byla českými výzkumníky dosud věnována jen malá pozornost a mnoho informací o ní neposkytuje ani školská statistika.
Data prezentovaná v publikaci pocházejí primárně z Longitudinální studie CLoSE (Czech Longitudinal Study of Education), která je zaměřena na studium vzdělanostních nerovností, se pokusila tento nedostatek alespoň částečně nahradit a jsou dále doplněna o další data ze školských statistik, Roma education survey apod. Kniha upozorňuje na utváření nerovností ve vzdělávacím systému již v raném věku a přináší také závěrečnou kapitolu s doporučeními pro vzdělávací politku v ČR.