Přehledová studie představuje koncept tzv. Otevřených vzdělávacích zdrojů (angl.
Open Educational Resources, OER), který se v kontextu současných mezinárodních trendů ve vzdělávání dostává do popředí zájmu také v České republice. Cílem studie je definovat termín OER na základě existujících definic mezinárodních organizací, poskytnout přehled globálního vývoje v oblasti OER a shrnout využívání termínu OER ve výzkumných, vzdělávac ích a propagačních aktivitách na českých veřejných vysokých školách.
Z analýzy vybraných výzkmných databází vyplývý, že OER je specificky zmíněno v publikacích či výzkumných projektech na třech vysokých školách v ČR. Veřejně dostupné informace dále ukazují, že pět českých vysokých škol má na svých webových stránkách informaci o OER v oblasti vzdělávací a propagační.
Ze souhrnu analýzy vyplývá, že vysokoškolští zaměstnanci jsou aktivní v oblasti OER na osmi vysokých školách v ČR, což představuje zhruba jednu čtvrtinu všech veřejných vysokých škol v zemi. Tato analýza nabízí první indikativní informaci ohledně poměrně malém využití termínu OER na českých vysokých školách, ačkoli aktivity spadající pod oblast OER jsou rozvíjeny v širším měřítku (ne všechny tyto aktivity jsou označovány za OER).
Je zapotřebí dalšího výzkumu pro lepší pochopení role a budoucnosti OER v českém vysokoškolském vzdělávacím systému.