Účinnost tržního procesu významně závisí na schopnosti spotřebitelů přispět k racionálnímu rozhodnutí za účelem přidělení trhu. Proto pravidla na ochranu spotřebitele se zaměřují na osobu spotřebitele.
Kdo je spotřebitel, který pot řebuje zvláštní ochranu? Zákonodárcem vytvořené "spotřebitelské modely" určí míru regulace a zároveň vyrovnávání podílu podnikatelské svobody a legitimní spotřebitelské poptávky. Tento pracovní dokument zkoumá tyto oblasti: 1.
Po krátkém shrnutí všech významných modelů spotřebitele a jejich významu se zaměřuje na otázku, jak speciální může být národní model pro spotřebitele z hlediska předpisů a norem Evropské unie; 2. Jaký druh spotřebitelských modelů se odráží v evropských směrnicích (průměrný spotřebitel, zranitelnost spotřebitelů) a v rozhodnutí Evropského soudního dvora (průměrný spotřebitel, který je přiměřeně dobře informován a přiměřeně pozorný a obezřetný či slabší strany)? Studie dále zdůrazňuje některé problémy týkající se definice spotřebitelských modelů (např. spotřebitelé netvoří homogenní skupinu, různé bezpečnostní potřeby v závislosti na typu výrobku či na typu nákupu nebo na hospodářské krizi).
Tato studie má sloužit jako výchozí bod pro vnitrostátní zákonodárce a soudy při uplatňování spotřebitelských modelů.