Teoretická činnost Federika Zuccariho je nezanedbatelnou součástí manýristického uměleckého myšlení. Zuccari byl jednou z nejdůležitějších a nejvlivnějších postav na cestě přehodnocení pojmu umělec a také při utváření "uměleckého sebevědomí".
Moderní umělec měl být veden k vyššímu než pouze řemeslnému vzdělání. Právě Zuccari byl jednou z klíčových osobností na této cestě, tedy při formování prvních výtvarných akademií. Úpravou dosavadních pravidel florentské akademie - Accademia del Disegno - zasáhl významně do jejího chodu i do dalšího směřování.
Pro druhou akademii výtvarných umění - Accademia di San Luca v Římě - vytvořil rovněž provozní pravidla a jako její představený měl zásadní vliv na vývoj instituce v prvních letech jejího fungování. Cílem předkládané studie je připomenout Zuccariho důležitost pro vzdělávání výtvarných umělců a prostřednictvím srovnání pravidel obou institucí vysledovat vývoj Zuccariho myšlenek a nápadů na poli akademického vzdělávání umělců.