V rámci hledání obsahu v ýuky informatiky pro základní a střední školy je na místě se dívat i mimo tradiční oblasti (jako jsou např. algoritmizace, programování, reprezentace informací). Jinak bychom mohli přijít o témata, o nichž by měl v rámci všeobecného vzdělání každý vědět, přestože třeba nepatří do úvodních kurzů na vysokých školách.
Jedním z takových témat je umělá inteligence. V odborném vzdělání je pojímána převážně z technického hlediska, studenti se učí, jak řešit problémy pomocí moderních technik.
To pro jednotlivce mimo obor není příliš zajímavé. Na druhé straně se jeví jako podstatné dostat ve škole šanci zamyslet se nad možnostmi dalšího vývoje umělé inteligence a jeho důsledcích, a to na základě faktů, nikoliv vědecko-fantastické umělecké tvorby.
V příspěvku navrhneme a zdůvodníme vzdělávací cíle pro téma umělá inteligence na úrovni gymnázia. Dále ukážeme souvislosti s učivem informatiky i stávajících vzdělávacích oblastí.
Na konci příspěvku naznačíme možné pojetí umělé inteligence ve výuce prostřednictvím několika příkladů konkrétních aktivit.