V příspěvku jsou nastíněny vybrané důsledky odcizov ání člověka přírodě. Dopady odcizování člověka přírodě jsou dnes vnímány jako problémy nejen environmentalisty, neboť zasahují do mnoha oblastí, včetně pedagogiky a speciální pedagogiky.
Nejvýrazněji se projevují u nových generací, tedy generací Z a alfa, které jsou v úvodu článku stručně představeny. Konkrétně je pozornost věnována těmto problémům: stále menší pochopení živých systémů a tvoření miskonceptů (viz Ubohá myška, zlá sova), narůstající strach z venkovního prostředí, živočichů, rostlin, stromů, nemocí (viz Biofobie), menší obratnost v oblasti hrubé motoriky, především ve schopnosti pohybu v přírodním prostředí (viz Syndrom padajících dětí), méně svobodného pohybu a menší obratnost v oblasti jemné motoriky, která se projevuje neschopností používat tradiční nástroje (viz Nedělej to, ať si neublížíš!) následkem přílišné starostlivosti rodičů (viz Syndrom intenzivního rodičovství), nárůst spotřebitelství (viz Dudley Dursley syndrom), přeceňování významu odívání (viz Syndrom růžové princezny) a také často k neblahým cílům vedoucí nenasytná a nerelevantní touha po přírodě (viz Útěky do divočiny).
Pojmenování a popis jevů (doplněn příklady z praxe) je prvním krokem k nápravě.