Cílem přednášky bylo analyzovat postavu krizového komunikátora. Analýza byla přitom provedena na příběhu o nadnárodním koncernu (Mondelēz Int.), který byl médii obviněn z toho, že "ukradl" a zkazil tradiční český výrobek (piškoty Opavia) tím, že změnil jejich tvar, recepturu a přesunul jeho výrobu do Polska. Úvahy o krizovém komunikátorovi byly motivovány snahou přiřadit postavu mluvčího k některému z aktančních pólů (tak jak o nich mluví U.
Eco v návaznosti na J. A.
Greimase). Zde lze říci, že postava mluvčího je pomocníkem protivníka, přičemž jejím úkolem je v krizové komunikaci rozvolňování záporných axiologických konotací, které text / příběh protivníkovi připisuje.
V přednášce rovněž mimo jiné zaznělo, že mluvčí v krizové komunikaci na sebe v příběhu bere tři základní role: roli kajícného obviněného, ve které přijímá plnou zodpovědnost za problém a dává veřejnosti prostor k odpuštění. Druhou polohou pak je role bránícího se obviněného, kdy mluvčí odpovědnost přijímá jen částečně, přičemž se snaží poukázat na polehčující okolnosti.
Ve třetí základní poloze pak mluvčí roli obviněného odmítá stejně jako jakoukoliv vinu.