Předkládaná případová studie je příspěvkem k business history baťovského podnikání. Sleduje podnikatelské strategie Baťova koncernu při pokusu o průnik do jednoho ze strategických průmyslových odvětví a snahy jednotlivých hráčů na trhu s cementem, sdružených v syndikát s celostátním polem působnosti (Prodejna cementáren, s. r. o.), zabránit této iniciativě.
Spolu s tím, jak konflikt nabíral na intenzitě, lze pozorovat prorůstání hospodářské moci do politické sféry první Československé republiky jak na regionální, tak celostátní úrovni. Vládní kruhy se v tomto kontextu aktivně podílely na regulaci odvětví skrze soukromou iniciativu, zejména v souvislosti s výstavbou československého opevnění.
Příspěvek poukazuje na nástroje, kterých mohly prvorepublikové monopolistické organizace použít za účelem zamezení vstupu nového subjektu na trh a přibližuje fungování kartelových ujednání na příkladu střetů a tajných dohod uvnitř Prodejny cementáren při formování vhodných strategií proti Baťovu koncernu.