Příspěvek shrnuje současné poznatky o případových studiích, které se používají pro pedagogické, nikoli výzkumné účely. Konstatuje, že se v České republice případové studie využívají na vysokých školách při výuce řady studijních oborů, ale jen minimálně při přípravě budoucích učitelů.
Výklad nejprve definuje pojem výuková případová studie a poté charakterizuje její funkce a možné typy. Podrobněji rozebírá strukturní složky výukové případové studie a ilustruje je konkrétním příkladem.
Obecný výklad je doplněn o příklady případových studií, které se užívají (především v USA) pro výuku psychologie u budoucích učitelů a budoucích psychologů. Nedílnou součástí kvalitní výukové př ípadové studie je didaktický manuál pro učitele.
Výklad proto přibližuje i jeho strukturu. Zahraniční zkušenosti ukazují, že výukové případové studie nemusejí vytvářet pouze učitelé, ale také (pod jejich vedením) studenti.
Kromě výčtu výhod případových studií jsou v závěru shrnuty i jejich slabé stránky. Podstatné je, že výukové případové studie posluchačům vysokých škol konkretizují obecné pojmy a obecné zákonitosti, přibližují jim typy problémů, které je v praxi čekají, učí je profesionálnímu uvažování a kvalifikovanému rozhodování.