Příspěvek ke konferenci Brněnský literární expresionismus v poli meziválečné literatury (7. - 8. 9. 2016, Moravská zemská knihovna). Almanach Der blaue Reiter, publikovaný v redakci Vasilije Kandinského a Franze Marca v roce 1912 v Mnichově, je stěžejním avantgardním počinem, který předznamenává četné budoucí jevy pojící se s fenoménem expresionismu v kontextu světovém i ryze českém.
Reflexi raného německého expresionismu, spojovaného nejčastěji s výtvarnými uskupeními Die Brücke a Der Blaue Reiter, soudobá česká kulturní sféra až na pár výjimek nevěnuje příliš pozornosti, jelikož upřednostňuje francouzské impulsy. Například v dubnu 1912 se objevuje v Uměleckém měsíčníku v rubrice "Drobné zprávy" kratičké oznámení o publikaci almanachu Der Blaue Reiter, produktu "ne tak ujasněných a soustředěných" uměleckých snah jako ve Francii a Rusku.
V květnovém čísle 1912 uveřejňuje Josef Čapek ve stejném periodiku ne příliš lichotivou recenzi na Kandinského traktát Über das Geistige in der Kunst, kde uvádí, že jeho díla nejsou ničím jiným než "resultáty vydrážděné sensitivnosti". Navzdory takové zaujatosti české kritiky však almanach Der Blaue Reiter představuje zásadní intermediální laboratoř, která si zaslouží více pozornosti a hlubší uvedení do kontextu s českým kulturním prostředím.