Předmětové soutěže, mezi které patří také Biologická olympiáda (BiO), jsou jednou z možností jak podporovat zájem žáků o biologii a další přírodovědné obory. V naší studii jsme se zaměřili na identifikaci hlavních podnětů a faktorů, které ovlivnily zájem žáků středních škol o přírodu (biologii) a vedly k jejich účasti v BiO.
Na základě rozhovorů s bývalými účastníky Biologické olympiády (BUBO) byl sestaven komplexní dotazník, mapující detailně jednotlivé faktory. Validita dotazníku byla ověřena odborníky v oblasti vzděláv ání, reliabilita stanovená metodou test-retest činila 75 %.
Výzkumného šetření se v letech 2014 - 2016 zúčastnili současní (n = 82) a bývalí (n = 61) řešitelé Ústředního kola BiO a dále středoškoláci se zájmem o biologii (n = 153), kteří však v BiO nesoutěžili. Výsledky mimo jiné ukazují, že řešitelé Ústředního kola BiO se v porovnání s ostatními žáky začali aktivně zajímat o přírodu převážně již před začátkem školní docházky.
Na podnícení zájmu se velmi často podílela rodina respondentů, pobyt v přírodě či přirozená touha po poznání, jen malá část respondentů uváděla učitele biologie či školu. Důležitým momentem, který podpořil zájem řešitelů BiO o obor, byla účast na Letním odborném soustředění BiO na Běstvině.
Současní řešitelé Ústředního kola BiO mají v porovnání s ostatními žáky se zájmem o biologii komplexnější přírodovědné zájmy, značné rozdíly byly také zjištěny v hodnocení jednotlivých biologických oborů.