Konkurenceschopnost produktu, síla produktové značky i optimální nabídka doprovodných služeb jsou z velké části dílem produktových manažerů a manažerů produktových značek, protože právě oni jsou v řadě organizací odpovědni za plánovací aktivity pro svěřenou část produktového portfolia jak v rovině strategické, tak v rovině takticko-operativní. Společenské síly a trendy, které utvářely první dekádu 21. století, změnily trhy a vedou firmy k vytváření nových přístupů a praktik.
Produktoví manažeři musí do svého rozhodování začleňovat nejen potřeby a chování zákazníků, svou přímou i nepřímou konkurenci a politické, finanční, ekonomické, sociální a environmentální politiky vlád zemí, kde jejich podniky nabízejí své výrobky a služby, ale též trendy v oblasti mobilních komunikačních prostředků, počítačů, softwaru a internetu. Shodně s Nordströmem a Ridderstrålem (2008) můžeme konstatovat, že tak činí v době, kdy změna střídá změnu a podniky se ocitly ve světě chaosu a hluboké nejistoty, které jsou výsledkem diskontinuit a turbulencí.
Tuto novou realitu výstižně vyjádřil Kent B. Foster, působící jako generální manažer v Ingram Micro, takto: "Produkty, které jsou stále ve vývoji, jsou dodávány na trhy, které se teprve utvářejí, prostřednictvím technologie, jež se každým dnem mění." (Foster, 2013, online).