Analýza obtížnosti textů patří mezi tradiční metody kvalitativního výzkumu. Analýza školních učebnic přitom představuje důležitou disciplínu, jejíž výsledky jsou využívány úspěšnými vydavateli, kteří produkují lepší učebnice.
V tomto příspěvku se autoři zaměřují na analýzu ušebnic pro chemie pro druhý stupeň základní školy. Jelikož analýza základoškolských učenic chemie nebyla dosud provedena, autoři pokrývají doposud neprobádanou oblast.
Pro porovnání jsou prezentovány i výsledky analýz jiných autorů zaměřených na obtížnost textu učebnic biologie a zeměpisu. Autoři zjistili, že výsledná hodnota obt ížnosti textů učebnic chemie pro základní školy přesahuje doporučené hodnoty, čímž učebnice dělá nepoužitelnými pro žáky na daném stupni rozvoje percepčních schopností.
To by mohlo být důvodem nízké oblíbenosti předmětu chemie. Autoři dále v textu diskutují výhody a nevýhody zvolené metody analýzy učebnic a navrhují další nezbytné kroky v této oblasti.