Pojem gramatika může být chápán jako soubor objektivně existujících pravidel mluvnického systému jazyka, jako internalizovaná/interní znalost těchto pravidel mluvčím nebo jako lingvistický (event. lingvodidaktický) popis těchto pravidel. Znalost mluvnického systému cílového jazyka umožňuje a urychluje proces učení se danému jazyku.
Pojem gramatika se vyvíjel, zaměřoval se na určité charakteristiky mluvnického systému. Rozlišujeme proto přístup synchronní a diachronní, deskriptivní a preskriptivní, srovnávací apod.
Specifickými rysy se vyznačuje didaktická gramatika (prezentaci látky redukuje, zjednodušuje). Zaměřuje se na otázku výkladu mluvnice, na výběr a řazení gramatických kategorií, na jejich procvičení i testování.
Doposud převládal postup sémazilogický, tedy od formy k významu. Značné přednosti má postup onomaziologický, tedy od významu, funkce k její formální realizaci.