Cíle: Cílem předkládaného příspěvku je zjistit, jakým způsobem probíhají zápisy do spádových základních škol s ohledem na platnou legislativu a požadavek spravedlivého přístupu ke vzdělání. Metody: Pro příspěvek byl zvolen kvalitativní výzkumný design, konkrétně vícečetná případová studie čtyř spádových škol.
Základní výzkumnou metodou byly polostrukturované rozhovory, doplněné o studium dokumentů pozorování během zápisů do vybraných škol. Výsledky: Kritéria přijímání dětí byla porovnána s platnými zákonnými normami a dále na ně bylo nahlíženou optikou rodičů předškolních dětí.
Výsledky studie přinášejí informace o různých přístupech k zápisu ze strany základních škol a dále také pohled rodičů na jednotlivá kritéria a jejich ochotu tato kritéria naplnit. Závěry: V závěrečné diskuzi příspěvku poukazuji na relativně velkou autonomii, kterou školy během zápisu mají, a na rozdíly, které mezi jednotlivými způsoby zapisování dětí na školách existují.
Rovněž prezentuji určité rozpory mezi platnou legislativou a kritérii přijímání dětí u analyzovaných škol a přístup rodičů k tomuto rozporu.