Charles Explorer logo
🇨🇿

Úspěšnost dívek a chlapců v přírodovědném vzdělávání

Publikace na Přírodovědecká fakulta |
2016

Abstrakt

V současné době je testována přírodovědná gramotnost žáků různého stupně vzdělávání na národní i mezinárodní úrovni. Jedním z hledisek těchto testování bývá též genderové porovnání úspěšnosti v řešení úloh a následné hledání odlišných řešení, kterých užívají chlapci a dívky.

Mezinárodní výzkumy přírodovědné gramotnosti TIMSS vykazují statisticky významně lepší výsledky chlapců než dívek, avšak výsledky mezinárodních výzkumů PISA jsou s nimi v rozporu. V roce 2014/2015 jsme uskutečnili testování úrovně znalostí a dovedností u žáků v chemii na 15 gymnáziích v ČR.

Obecně se naše výsledky přiklání k výzkumům PISA, tedy chlapci řešili chemické úlohy mírně lépe než dívky, rozdíly však nebyly signifikantní. Zajímavá byla analýza jednotlivých úloh: výrazně vyšší je průměrná úspěšnost chlapců v úlohách, kde je aplikováno logické matematické myšlení, naopak dívky byly výrazně lepší při řešení úloh týkajících se organických sloučenin a reakcí.