Charles Explorer logo
🇨🇿

Spotřeba, životní styl a reklama v době státně socialistické diktatury jako identitotvorný prvek

Publikace na Filozofická fakulta |
2016

Abstrakt

Tento článek se snaží ukázat, jak zkoumání dějin spotřební kultury může pomoci odhalit identitotvorné procesy v české společnosti. Autor nejprve nastiňuje, jak bylo toto téma v německém prostředí podpořeno vlnou "ostalgie", která na rozdíl od českého prostředí podpořila systematický výzkum do každodenního života v komunistické diktatuře.

Následně text stručně seznamuje s rozdíly mezi komunistickou a kapitalistickou konzumní kulturou. Ve třetí části textu, autor nabízí možnost rozšíření výzkumu identitotvorných procesů za pomocí zkoumání rozvoje distribuční infrastruktury, analýzy pojmu životního stylu a diskursivních konstrukcí spotřeby, reklamních představ o národní pospolitosti a nakonec sledováním tvorby symbolických významů u národně specifických předmětů.