V centru našeho zkoumání každodennosti se ocitají zejména sociokulturní hlediska, důsledně propojená s analýzami konkrétních uměleckých či uměleckohistorických vztahů. Témata každodennosti, všednosti, nabyla ve světle současných debat o konfliktech (náboženské, válečné, politické, privátn í povahy) nové aktuálnosti.
Společným jmenovatelem kapitol této knihy proto jsou právě reflexe paradoxu vyplývajícího ze střetu/konfliktu mezi různorodými umělecky zpracovanými projevy každodennosti (všednosti, "obyčejného života" jako projevu reálného životaběhu, nebo naopak jako ideální představy/snu/touhy o tomto "každodenním" životě v nezvyklé, mezní situaci) a jejich destrukcí/re-konstrukcí/naplněním/vytěsněním podněty a skutečnostmi vzešlými z různorodých konfliktních situací (společensko-politické, umělecko-imanentní aj. povahy). Právě v konfliktní povaze střetu různorodých projevů každodennosti s určitou vyhrocenou formou totalitního principu (jak v rovině umělecky vyjádřených nároků a postojů, tak ve sféře politických a kulturních praktik) je tedy založeno směřování jednotlivých příspěvků.
Usilovali jsme však o to, aby "každodennost" jako téma zde nevystupovalo v podobě nehistoricky, dekontextualizovaně založeného studia různorodých forem a podob každodenního života, které tyto vztahy vytrhává z konkrétních historických souvislostí a nahlíží je v duchu jakési vlídné apolitické (nebo naopak mnohdy příliš politicky motivované) "retrospektivy", jež (mnohdy záměrně) vytěsňuje vědomí příčin a důsledků, bez nichž nelze historické souvislosti plně vnímat a snažit se jim porozumět.