Obsah výuky v daném vzdělávacím systému je dlouhodobě budován didaktickou transformací vědeckých poznatků do podoby, která je pro studenty akceptovatelná. Takto vytvářený obsah výuky je samozřejmě na prvním místě určován vzdělávacími cíli, ale v neposlední řadě se na něm podepisuje také materiální vybavení škol, jejich technické zázemí.
Tato skutečnost vynikne, pokud zúžíme naši pozornost na ty fyzikální jevy, které předvádíme experimentálně. Je zjevné, že některé tyto jevy - byť je můžeme považovat za velmi užitečné - lze do výuky smysluplně zařadit pouze za předpokladu, že máme vhodné nástroje a pomůcky k jejich demonstrování; v opačném případě může být jejich násilné a nezvládnuté včleňování do výuky kontraproduktivní.
V tomto příspěvku budou zmíněny a předvedeny experimenty využívající termovizní kameru a USB mikroskop v takových fyzikálních situacích, které by bylo bez použití moderních technologií obtížné studentům přiblížit a které mají potenciál rozšiřovat současný obsah vzdělávání.