V článku je prezentován alternativní způsob, jak zobrazit síly působící na závaží matematického kyvadla. Důvodem je fakt, že české středoškolské učebnice fyziky téma matematického kyvadla zpracovávají, ale zároveň jsou v jeho silových diagramech zobrazovány různé síly různým způsobem.
Jako metoda sběru dat byla použita analýza tištěných učebnic a dalších textů obdobného charakteru, které jsou v České republice využívány. Z metodologického hlediska byl použit kvalitativní přístup a metodou sběru dat je analýza učebnic.
Během ní bylo identifikováno několik typů diagramů. V žádném z nich se ovšem neobjevuje výsledná síla působící na závaží kyvadla v obecné poloze. Čtenářům je nabídnut alternativní způsob, jak zobrazit působící síly: Pokud známe vlastnosti pohybu závaží, můžeme určit výsledné zrychlení a tím také směr výsledné síly.
Tu je potom vhodné rozložit do složek, z nichž tečná složka je rozhodující pro popis pohybu kyvadla při malých výchylkách.