Článek přináší zprávu o výzkumném šetření s názvem Vzdělávání učitelů mateřských škol. V předvýzkumné části proběhlo zpracování čtyř případových studií začínajících učitelů mateřských škol s různou kvalifikací.
Předvýzkum pomohl ověřit funkčnost dotazníků. V hlavní části výzkumu proběhlo dotazníkové šetření mezi učiteli mateřských škol (96 respondentů) a rozhovory se sedmi odborníky na předškolní výchovu a vzdělávání.
V dotazníkovém šetření bylo porovnáváno, jak učitelé hodnotí význam profesních kompetencí a dostatečnost jejich rozvoje v přípravném vzdělávání v závislosti na stupni jejich vzdělání. Pomocí strukturovaných rozhovorů byly zjišťovány názory na současné vzdělávání učitelů mateřských škol.
Dotazníkový průzkum ukázal, že respondenti vnímají použitý soubor kompetencí jako velice významný, protože jejich hodnocení významu jednotlivých kompetencí bylo vysoké. Výsledky rozhovorů s odborníky ukázaly, že panuje shoda v nesouhlasu s trojkolejností vzdělávacího systému, ale názory na změny se rozcházejí.