Digitalizace vzdělávání je aktuálním tématem nejen z pohledu vládních organizací evropských stát ů, ale je především výzvou pro samotné učitele. Jejich názory a míra ztotožnění se s danou technologií je pro úspěšnou implementaci do výuky klíčovým faktorem.
Důležitou roli hrají bezpochyby i samotní žáci, materiální vybavení, které mají učitelé k dispozici nebo počítačová gramotnost učitelů. Předkládaný příspěvek shrnuje hlavní výsledky disertační práce Analýza využití multimédií ve výuce přírodopisu a biologie, která sleduje právě výše uvedené faktory.
Cílovou skupinou smíšeného výzkumu realizovaného prostřednictvím dotazníkového šetření a rozhovorů jsou učitelé přírodopisu/biologie a studenti učitelství biologie z České republiky, Slovenské republiky a Německa. Srovnání výsledků sledovaných zemí přináší podobný obrázek.
Multimédia jsou na školách poměrně rozšířeným prostředkem pro výuku a učitelé i studenti učitelství si jsou vědomi potřeby ovládat digitální technologie a aktivně je používat ve výuce. Stále se však potýkají s nedostatkem času a malým povědomím o vhodných způsobech začlenění multimédií do výuky.
I z pohledu českých a slovenských žáků jsou multimédia platnou posilou výuky a oceňují zejména jejich roli při zvýšení motivace nebo usnadnění učení a poznání. Výuka promyšleně a přiměřeně podpořená multimédii se podle názorů učitelů i žáků zdá být jednou z variant, jak pozdvihnout přírodovědné vzdělávání.