Tématem vysokoškolské učebnice je využití hudby a hudebních činností jako prostředku pro zkvalitnění klimatu u dětí ve školním a zdravotnickém prostředí. Autoři kladou důraz na pozitivní hudební klima pro dítě, které vnímají jako důležitý předpoklad pro formování harmonického rozvoje jeho osobnosti, prevenci škodlivých vlivů vnějšího prostředí a rekreaci.
Kromě biologických potřeb je potřebné zabezpečit dítěti laskavé a stabilní sociální prostředí s dostatkem lásky, bezpečí a stimulace. Podstatnou část učebnice věnují autoři hudbě ve výchově a edukaci dítěte, kterou chápou jako součást komunikačního systému.
Důraz kladou na adresnou realizaci hudebního odkazu s obsahem osobní reflexe, která odhaluje pochopení nových významů ukrytých v hudební výpovědi. Pro vytvoření pozitivního hudebního klimatu je možné využít tyto hudební činnosti: poslech hudby, instrumentální a tvořivě dramatické hudební činnosti spojené s Orffovým instrumentářem, hudební improvizací, hudebně rytmické hry, hudebn pohybové aktivity, pěvecké činnosti, rozbory textů písní, hudebně tvořivé aktivity, cvičení při doprovodu hudby a jiné.
Učebnice nabízí studentům pedagogických a nelékařských zdravotnických oborů orientaci v tématice. Může inspirovat také zájemce o hudbu a hudební klima, odborníky z pomáhajících profesí, pedagogické a odborné zaměstnance, kteří se starají o zdravý vývoj dítěte.