V textu "K pojetí výchovy a vzdělávání u Mistra Jana Husa" se Zuzana Svobodová věnuje základním jazykovým termínům, které Jan Hus ve spojení s procesem výchovy užíval; dále jsou zdůrazněny podstatné předpoklady, na jejichž základě podle Husa může a má být člověk vychováván. Studie ukazuje základní metodologické prvky v Husově vzdělávání, tj. radikální biblické a kristocentrické založení výchovy, které Hus vyjadřuje častým připomínáním: pravým učitelem je Bůh, skrze své Slovo, v čase dokonale zjevené lidem v Ježíši z Nazaretu.
Výchova člověka je Husem pojímána jako péče o duši, k níž jsou zvláštním způsobem povoláni kněží, ale i každý člověk je též Bohem povolán k pečování o duši, k sebevýchově, jejímž cílem je oslavení Boha a služba druhým slovem i činem. Člověk jako obraz Boží je Husem vyzýván nepromarnit čas k osvědčení a osvícení, které v něm ovšem působí milost Boží, jestliže člověk, služebník Boha, je svému Mistru oddán svou pokorou, vytrvalostí, věrností, důvěrou a láskou.