Je nezpochybnitelné, že sociokognitivní dovednosti dět í - neslyšící děti nevyjímaje - jsou základem pro celoživotní formování sociálních a pragmatických dovedností. Přesto dosud v České republice nemáme k dispozici experimentální postupy, kterými bychom mohli sociokognitivní kompetence neslyšících dětí zjišťovat a příp. hodnotit.
Proto se autorky příspěvku rozhodly navrhnout a v praxi prvotně ověřit nástroj, kterým by bylo možno sociokognitivní kompetence českých neslyšících dětí testovat. Na naše podmínky za tím účelem adaptovaly americkou baterii úloh z oblasti teorie mysli Theory of Mind Task Battery (Hutchins, Prelock, 2014).
V příspěvku nastínily cíl a design svého výzkumu a seznámily posluchače s vybranými předběžnými dílčími výsledky testování u více než 30 českých neslyšících dětí ve věku 5-10 let, a to jak těch, jejichž prvním jazykem je český znakový jazyk, tak těch, jejichž prvním jazykem je mluvená čeština.