Otevřené vzdělávací zdroje jsou významnou inovací v oblasti vzdělávacích technologií. Jejich správné využívání má řadu benefitů pro vysokoškolské vzdělávání.
Naopak, špatná práce s těmito zdroji může mít negativní dopady na znalosti studentů. Ukazuje se že jejich využívání je vhodné např. v oblasti environmentálního vzdělávání vzhledem k potřebě aktuálních poznatků a jejich propojování.
V současnosti není zřejmé, jaké OER studenti užívají, jak často a k čemu je využívají. Na základě dosavadních zjištění a rešerše teoretické literatury jsme vypracovali metodu a na jejím základě realizovali výzkum formou dotazníkového šetření.
Dotazníky byly rozdány v rámci oborů životního prostředí a ekologie na pěti vysokých školách v ČR, celkem se do něj zapojilo 233 respondentů. Ukázalo se, že značná část studentů využívá volně dostupné zdroje na internetu více než klasické tištěné zdroje jako učebnice a skripta.
Většina studentů dokáže pojmenovat kritéria kvality, podle nichž se rozhodují, při výběru zdroje z něhož čerpají informace.