Příspěvek se zabývá aplikací Belbinova testu typologie týmových rolí na prezenční studenty magisterského oboru Management tělesné výchovy a sportu Fakulty tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy v Praze. Zmíněný studijní obor připravuje studenty pro vykonávání manažerských funkcí v oblasti sportu, a proto bylo zkoumáno, jakou roli studenti zastávají v týmové práci.
V minulosti probíhala dělba práce tak, že jednotlivé role byly přidělovány na základě tradice či ustáleného chování, které bylo typické pro určité společenství lidí. Postupem času se objevoval trend najít osobnost s ideálními vlastnostmi pro vedení týmu.
Brzy bylo zjištěno, že takový člověk neexistuje, či jen velice zřídka. Řada vlastností, které jsou pro správného manažera požadovány, se totiž navzájem často vylučují. Snazší variantou se proto v současné době zdá sestavení týmu z více lidí - takových lidí, jejichž vlastnosti jsou nezbytné pro úspěšné řízení organizace.
Do popředí zájmu se dostala otázka správného využívání a alokace lidí do týmů. V textu tohoto příspěvku jsou po úvodním představení Belbinova testu typologie týmových rolí prezentovány výsledky výzkumu.
Na vzorku studentů (N=76) bylo v prosinci 2014 provedeno kvantitativní šetření formou písemného standardizovaného dotazování. Za pomoci identifikačních otázek v záznamovém archu byla veškerá zjištění porovnávána podle několika ukazatelů, jakými byly např. pohlaví, aktuální ročník magisterského studia, věk či velikost bydliště respondentů podle počtu obyvatel.
Výsledky jsou na závěr porovnány s totožným šetřením na vzorku studentů oboru Management sportu Fakulty sportovních studií Masarykovy Univerzity v Brně a oboru Rekreologie Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci.