Charles Explorer logo
🇨🇿

Od fikce k realitě

Publikace na Pedagogická fakulta |
2017

Abstrakt

Kazuistika výukové situace z hodiny prvouky v 1. ročníku ZŠ zpracovaná metodou AAA. Analyzovaná situace obchází konceptovou vrstvu: žáci zůstali na úrovni vrstvy tematické, úloha nebyla využita pro konstruování poznatků souvisejících s jádrovým konceptem hodiny. Žáci formulovali své představy, neměli však možnost využít je k pochopení konceptu, který byl představován.

Učitelka nebudovala promyšleně strukturu tematických a pojmových souvislostí. Představy žáků nebyly konfrontovány s realitou, zůstaly tedy na úrovni fikce, což je v rozporu s cíli sociálně-humanitního vzdělávání. Žáci však byli dostatečně motivováni pro práci s nabízeným obsahem, sledovanou výukovou situaci lze tedy hodnotit jako jeden z projevů didaktického formalismu - utajené poznávání.

Příspěvek navrhuje alteraci pro využití potenciálu učební úlohy a nabízí možnosti promyšleného výběru učiva a jeho konstruování v oblasti sociálně humanitního učiva na 1. stupni ZŠ prostřednitvím tzv. velkých myšlenek a kulturních univerzálií.