Otázka bývá kladena nesprávně. Z pohledu výzkumu bychom se měli spíše ptát, na jak dlouho do školky půjde, jaká bude kvalita péče v zařízení a z jaké rodiny dítě je.
Jedním z hlavních ukazatelů kvality péče je počet dětí na jednoho pedagogického pracovníka - učitelku. Máme možnost čerpat odpovědi z řady důkladných a dlouhodobých studií, které se zabývají dopadem nerodinné péče na děti.
Shrnu-li, co nám říká výzkum, pak lze rodičům batolat (tj. děti ve věku 1 až 3 roky) doporučit, aby dali v případě nutné potřeby předat dítě do péče mimo rodinu přednost individuální péči o dítě. Pokud zvolí péči o dítě v instituci: 1) Na jednu pečující osobu by měly připadnout max. 4 děti; 2) dítě by nemělo v instituci trávit více než 20 hodin v týdnu.
Pokud se v českých podmínkách počítá s nástupem dvouletých dětí do mateřských škol, bude potřeba zaručit kvalitu péče provedením řady změn. Především bude nezbytné navýšit počty pedagogických pracovníků.