Přehledová studie se věnuje učitelům dějepisu a jejich rozhodování při výuce dějepisu. Ponechává stranou obsahovou stránku dějepisného učiva i problematiku učebnic dějepisu.
Studie si všímá etických aspektů výuky nejnovějších dějin v rámci školního dějepisu, poté co se v dané zemi změní politický režim. Hledá odpovědi na tři otázky: 1. jak učitelé postupují při koncipování výuky a při vlastní výuce nejnovějších dějin, 2. jak se vyrovnávají s kontroverzními otázkami, jež toto učivo obsahuje, 3. se kterými typy etických dilemat se musí vypořádávat a jak při tom postupují.
Výklad je rozdělen do pěti oddílů. V prvním oddílu jsou připomenuty funkce, které ve společnosti plní historické vědy a školní dějepis.
Ve druhém oddílu jsou shrnuty výsledky tří současných výzkumů toho, jak reálně probíhá výuka dějepisu na českých základních a středních školách. Třetí oddíl přibližuje dva důležité pojmy: vnitřně rozdělená společnost a kontroverzní otázky, s nimiž se společnost i výuka dějepisu potýkají. Čtvrtý oddíl charakterizuje klíčový pojem celé přehledové studie - etické dilema.
Poslední pátý oddíl upozorňuje, že s obdobnými problémy se potýkají i jiné země, které po změně politického režimu přecházejí k demokracii. Výklad přibližuje zkušenosti s novým koncipováním výuky školního dějepisu, které získalo Španělsko, Severní Irsko a Chile.
Závěr studie přináší odpovědi na tři výše uvedené výzkumné otázky.