Charles Explorer logo
🇨🇿

Jak se píše na českých školách? Vázaný a nevázaný vzor písma

Publikace na Pedagogická fakulta |
2017

Abstrakt

Předkládaná monografie prezentuje hlavní analytické výstupy tříletého výzkumného projektu, který je věnován vývoji osvojování si písemného projevu od prvního do pátého ročníku základní školy. Hlavní cíl tkví v popisu typického písemného projevu žáků ve dvou písemných vzorech, které se v současnosti vyučují na prvním stupni základních škol.

Prvním písemným vzorem je tradiční vázané písmo, druhým je nevázaný vzor písma Comenia Script. Toto téma má velký význam pro pracovníky školních poradenských pracovišť, učitele i rodiče budoucích žáků - poradenští pracovníci získají jasnější představu, jak vypadá písmo dnešních školáků.

Rodiče a učitelé získají více informací o kladech a záporech obou vzorů písma. Část věnovaná metodologii seznamuje čtenáře s východisky, cíly i postupy výzkumné studie. Představujeme hodnotící škálu písemného projevu, navrženou Janou Veverkovou a Annou Kucharskou (2011), kterou jsme uzpůsobili k popisu písemného projevu všech pěti ročníků prvního stupně základní školy.

Navržená hodnotící škála obsahuje kritéria, která popisují grafomotorické a grafické aspekty písma, chybovost a práci s chybou. Navrženou hodnotící škálou bylo hodnoceno celkem 624 písemných projevů.

Pisatelé byli rovnoměrně rozloženi dle ročníku, vzoru písma a pohlaví. Data byla získána ve dvou vlnách (na začátku a konci školního roku), proto můžeme podat komplexní obraz písemného projevu žáků na prvním stupni základní školy.