Tato publikace se zaměřuje na pojmové mapy ve vztahu k edukačnímu procesu na druhém stupni základní školy a na školách středních. Poukazuje na pojmové mapy jako na didaktický prostředek, snaží se analyzovat jejich vlastnosti, možnosti v edukačním procesu a využitelnost ke strukturaci a vizualizaci především deklarativních vědomostí a znalostí žáka.
Prostřednictvím vhledu do problematiky se orientuje jak na základní terminologii, tvorbu pojmových map z hlediska práce s textem či vlastní strukturaci a hierarchizaci myšlenek, tak na hodnocení různými metodami (strukturální, vztahové) a možnosti zapojení pojmových map do vzdělávacího procesu. Ukazuje možnost implementace pojmových map do výuky, upozorňuje na kladné i záporné rysy pojmového mapování a možnosti zapojení jednotlivce i skupiny do tvorby pojmové mapy.
Materiál je doplněn pojmovými mapami, které ilustrují textovou podobu a množstvím příkladů a podnětů k zamyšlení.