Charles Explorer logo
🇨🇿

Prekurzory agresivního chování adolescentů: test mediačního modelu

Publikace |
2017

Abstrakt

Cílem studie bylo (a) vytvořit nástroj pro odhad prekurzorů sklonu k agresivnímu chování, (b) testovat model vztahu mezi charakteristickým způsobem zpracování reality a sklonem k agresivnímu chování moderovaným pocitem nejistoty. Soubor a procedura: Data byla získána od reprezentativního vzorku 3159 českých školáků ve věkovém intervalu 13-15 let v rámci projektu Výzkum o názorech, zkušenostech a pocitech školních dětí.

Interval pokrývá kritické období přechodu z dětství do časné adolescence. Respondenti vyplnili dotazník anonymně během výukové hodiny na webovém rozhraní za přítomnosti učitelů.

Výsledky. Nálezy naznačují výraznou roli pocitu nejistoty, definovaného postavením jedince v rodině, ve škole i jeho životní spokojeností, jako mediátoru asociace mezi přirozenou dispozicí porušovat sociální normy, vrozenou tendencí reagovat impulsivně bez zvážení případných důsledků, sociální marginalitou a agresivním stylem řešení problémů.

Výsledky naznačují možnost výchovné intervence jako účinného prostředku modifikace sociálně nežádoucího chování. Omezení studie.

Závěry jsou limitované informačním rozsahem datové báze.