Charles Explorer logo
🇨🇿

Management a hospodaření muzeí

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta, Fakulta sociálních věd |
2018

Abstrakt

Kniha zkoumá problém řízení a hospodaření muzeí. Ukazuje muzeum jako kulturní instituci, která může být analyzována z geneticko-historického, muzeologického, kulturního, funkčního, sociologického, statistického, ekonomického, manažerského, marketingového a administrativně správního aspektu.

Publikace zkoumá následující okruhy problémů: V teoretických východiscích načrtává historii muzeí a charakterizuje tři "klasické" (obvykle uváděné) funkce muzea: funkci paměťovou, vzdělávací a zážitkovou. Dochází k závěru, že v současnosti se rodí další funkce muzea související s jeho působením jako vědecké instituce (resp. návštěvnického centra), střediska ekologické výchovy a instituce cestovního ruchu.

Těžiště zkoumání je položeno do analýzy managementu muzeí a jejich hospodaření. Autoři knihy hledají nové manažerské přístupy v oblasti strategického a operativního řízení muzeí, řízení lidských zdrojů, komunikace s veřejností a marketingu muzeí.

Formulují východiska tzv. poptávkového způsobu řízení muzeí, vytváří model řízení muzea "dělat správné věci správně a správně o nich komunikovat", navrhují postupy, jak systémově a procesně řídit muzeum a k tomu využívat dostupné manažerské metody. V oblasti ekonomiky muzeí jsou formulovány zásady hospodaření a finančního řízení veřejných muzeí, jsou vytyčovány cesty ke zvýšení ekonomické soběstačnosti muzeí a definovány přístupy řízení nákladů a dosahování racionálních úspor.

Součástí knihy je osm případových studií z oblasti řízení muzeí v ČR. Jde převážně o studie, které se opírají o zkušenosti autorů publikace z řízení muzeí a z činností zaměřených k muzejnictví.

Kniha má vedle teoretického přínosu i praktický přínos. Teoretické závěry, opírající se o empirické prozkoumání reality fungování muzeí, mohou být zdrojem informací, jak naplňovat úkoly muzeí uložené legislativou, jak efektivně chránit sbírku a účelně s ní nakládat, jak hospodárně pracovat s rozpočtem a majetkem muzea, motivovat a vést zaměstnance, účinně provádět prezentaci a marketing muzea.

V neposlední řadě mohou být výsledky zkoumání využity i jako zdroj informací pro předkladatele vládních návrhů zákonů, které se týkají zakládání a řízení muzeí a jejich hospodaření.