Článek se zaměřuje na často užívaný motiv v díle Paola Piazzy a to konkrétně motiv brýlí odložených na uchu. Někteří badatelé se domnívají, že by se mohlo jednat o signaturu či autoportrét Paola Piazzy.
Je známo z dochovan ých účtů, že Paolo Piazza brýle nosil. Zajímavý je ovšem i fakt, že Benátky, odkud Piazza pocházel, byly dlouhou dobu jediným producentem brýlí.
Mohl Paolo Piazza spojit zde svůj osobní znak a místo původu? Brýle v Piazzově díle se vyskytují převážně u postavy staršího muže bez vousů s prořídlými vlasy. Jak víme, Paolo Piazza byl členem řádu kapucínů a ti nosili vousy povinně.
Proč by se tedy znázorňoval ve svém autoportrétu bez vousů? Odpověď nalezneme v jeho signatuře. Řeholním jménem byl tento malíř Cosma da Castelfranco, převážně se však podepisuje monogramy svého civilního jména P.P.P., neboli Paolo Piazza Pinxit, tudíž by se mohl na obrazech ztvárňovat rovněž bez znaků kapucínského řádu. Motiv brýlí na dílech Paola Piazzy by mohl být tedy nejen jeho podpisem, či osobním znakem, ale postava s brýlemi by rovněž mohla být jeho autoportrét.