V tomto článku jsme ukázali, že nárůst PZI v odvětví s koncovými produkty má signifikantní vliv na domácí firmy v odvětví s meziprodukty, a to jak kvůli měnící se tržní struktuře, tak díky zlepšení produktivity. Ukázali jsme, že díky vzrůstajícím tržbám v odvětví s koncovými produkty, které hostí přicházející nadnárodní společnosti, poptávka po meziproduktech roste, což pozitivně ovlivňuje dodavatele těchto meziproduktů.
Domácí dodavatelé meziproduktů však mohou této rostoucí poptávky využít pouze v omezené míře, neboť se potýkají se silnější konkurencí danou nadnárodními společnostmi v odvětví s meziprodukty, které nadnárodní společnosti v odvětví s koncovými produkty upřednost ňují jako dodavatele. V zemích východní Evropy je tento substituční efekt dále zintenzivněn zvýšenou konkurencí ze strany importérů.
Na druhou stranu domácí firmy, které dokáží s touto dvojitou konkurencí soutěžit, mohou využít výhod technologického transferu daného interakcí s nadnárodními společnostmi v odvětví s koncovými produkty.