Charles Explorer logo
🇨🇿

Historie a současnost Reyova auditorně-verbálního testu učení (RAVLT) v Česku

Publikace na Ústřední knihovna, Filozofická fakulta |
2018

Abstrakt

Problematika učení a zapomínání je předmětem systematického zkoumání již od konce 19. století. Od učení bezesmyslného materiálu se později přešlo ke zkoumání paměti pomocí materiálu smysluplného, a v této tradici se pokračuje doposud.

I přes postupný vývoj poznání i nových metod pro zkoumání paměti se pro tyto účely stále nejčastěji užívají testy seznamů slov. Vůbec prvním takovým testem, který je dodnes užíván, byl Test paměti na slova, známý pod názvem Reyův auditorně-verbální test učení (RAVLT).

Metoda přispěním několika autorů postupně nabyla dnešní podoby, která kromě pokusů učení zahrnuje administraci seznamu B (interference), oddálené vybavení a rekognice. V současnosti se jedná o jednu z nejvíce používaných metod pro měření verbální paměti.

To je dáno zejména její klinickou užitečností. V Čechách jsou dostupné dvě verze RAVLT, starší známá pod názvem Paměťový test učení od doc.

Marka Preisse, a druhá, jejíž překlad se více přiblížil původní anglické verzi. Cílem příspěvku je poskytnout přehled historie a dosavadního vývoje RAVLT v Čechách.