Kmen Khásí, jehož příslušníci dnes žijí v severovýchodní Indii na území indických svazových států Méghálaja a Ásám a částečně i v sousedním Bangladéši, je jednou z mála matrilineárních společností světa. V akademických kruzích není případ Khásíů příliš diskutován a pokud si jich všímají média, zpravidla mluví v souvislosti s khásíským společenským uspořádáním o živoucím matriarchátu.
Jaké je však skutečné postavení žen a mužů v současné společnosti Khás íů? Ráda bych vás v tomto článku pozvala k prozkoumání antropologické teorie příbuzenství, konkrétně právě konceptu matrilinearity a různých významů, kterých ve spojení s kmenem Khásí nabývá. Zaměřím se na postavení žen a genderovou dynamiku, a především na to, nakolik jsou dosavadní teorie matrilinearity pro kmen Khásí relevantní a také jakým způsobem může empirická etnografie tamějšího uspořádání obohatit teorii disciplíny a naše porozumění matrilineárním společnostem obecně.