Charles Explorer logo
🇬🇧

Volnočasová aktivita jako významná proměnná determinující environmentální gramotnost žáků druhého stupně základních škol

Publication

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Environmentální gramotnost vymezuje stěžejní cíl environmentální výchovy, přičemž je reprezentována komplexem tří dimenzí, kognitivní, afektivní a konativní. Výzkumy se v rámci testování její úrovně zabývají často zjišťováním vlivu různých proměnných na její jednotlivé složky, a právě volnočasové aktivity se ukázaly jako zásadní činitel.

Příspěvek představuje výsledky testování environmentální gramotnosti žáků druhého stupně ZŠ s využitím standardních zahraničních nástrojů (MSELS, 2-MEV, NRS, NEP a RPJ), resp. přibližuje zjištění vztahující se k vlivu volnočasových aktivit na jednotlivé dimenze environmentální gramotnosti. Dotčená proměnná se projevila u všech použitých škál, tedy u každé z dimenzí, jako významný faktor, přičemž byl vždy prokázán nejvíce pozitivní účinek pobytu v přírodě oproti trávení volného času u počítače.

Volnočasové aktivity tedy představují poměrně silný prediktor úrovně environmentální gramotnosti. Poskytují smysluplné a efektivní naplňování volného času a v neposlední řadě slouží jako prevence sociálně patologických jevů, podporují zdravý životní styl, přispívají k osvojení si pozitivního sociálního chování a rozvoji osobnosti jedince ve smyslu posilování zdravého sebevědomí, formování hodnotové orientace a upevňování postoje k životnímu prostředí. Žáci se učí kritickému myšlení, sebeúctě, respektu a toleranci nejenom vůči sobě, ale také k druhým a svému okolí.