Příspěvek prezentuje výsledky verifikace využitelnosti výzkumného nástroje MSELS (Middle School Environmental Literacy Survey) na základních školách v České republice. Testovány byly vybrané psychometrické vlastnosti škály jako celku i jejích jednotlivých segmentů.
Zjištění byla konfrontována s výsledky prvního použití nástroje při národním výzkumu environmentální gramotnosti v USA (McBeth & Volk, 2010; McBeth et al., 2011), který probíhal u žáků šestých a osmých tříd. Cílovou skupinou výzkumu představované v tomto příspěvku byli žáci 6. - 9. tříd základní školy v regionu Žatec.
Predikční validita nástroje byla doložena srovnáním jeho výsledků se vztahem respondentů k přírodě a životnímu prostředí, kdy se stoupajícím vztahem rostla také zjištěná hodnota environmentální gramotnosti. Obsahová a konstruktová validita je pak potvrzena jeho využitím u řady výzkumů.
Reliabilita škál postojů, jednání a senzitivity dosáhla akceptovatelných hodnot (α > 0,75) a tyto škály je možné doporučit pro realizaci výzkumů na 2. stupni ZŠ v České republice. U škály znalosti byla zjištěna nízká reliabilita (α = 0,55).
Její aplikace je možná, avšak zjištěná data musí být vzhledem k reliabilitě interpretována obezřetně.