: Příspěvek nastiňuje problematiku týkající se inkluze žáků s odlišným mateřským jazykem do českých škol. Autorka se opírá o současnou novelu školského zákona z roku 2016 a legislativní změny, které souvisí se vzděláváním a podporou žáků-cizinců.
Zaobírá se vymezením pojmu "žák s odlišným mateřským jazykem", organizačním zajištěním výuky, specifiky práce ve výuce a hodnocením zmiňovaných žáků. Uvádí zkušenosti z vlastní pedagogické praxe, z námětů pro zefektivnění inkluze a z realizace vlastních výzkumných šetření zaměřených na evoluci komunikačních činností v průběhu 1. vzdělávacího období a na zjišťování prekonceptů v oblasti výuky syntaktického učiva.
Předkládá zjištění a upozorňuje na slabé a silné stránky zmiňované problematiky, zájmy a možnosti podpory s cílem pomoci těmto žákům, jejich rodičům a učitelům.