V posledních deseti letech zájem o využití korpusů ve výuce češtiny jako cizího jazyka nabírá na síle. Vznikají práce s ukázkovými cvičeními týkajícími se slovní zásoby, sémantiky či morfologie.
Nicméně dosud ještě nevznikla komplexní studie pojímající problematiku kvantity na základě korpusových dat. Proto v tomto příspěvku prezentujeme první snahu o uchopení nejčastějších obtíží cizinců s délkou samohlásky na základě dokladů z korpusu.
Uvádíme po jednom příkladu pro každé ze tří následujících autosémantik: substantiva, verba a adjektiva. V rámci substantiv analyzujeme problém s kvantitou v lokálu plurálu.
U verb jsme se zaměřili na problémy s kvantitou v příčestí minulém a v případě adjektiv věnujeme pozornost lexémům zakončeným na -ální, -ární a -étní. U všech skupin popisujeme postup při analýze dat a navrhujeme konkrétní cvičení pro studenty, jež lze využít přímo ve výuce.
Ke korpusové výuce lze přistupovat přímo i nepřímo, proto v rámci tohoto příspěvku nabízíme obě možnosti. Je třeba zdůraznit, že korpusový přístup ve výuce může být buď pouze doplňkem tradiční výuky, nebo na něj může být kladen důraz v rámci seminářů plně zaměřených na korpusový přístup.