Příspěvek byl úvodem do diskuse v sekci věnované postavení didaktiky fyziky v ČR. Jeho ambicí nebylo poskytnout odpovědi, ale spíše nastiňovat otázky a pojmenovat problémy, které jsou pro nás jako didaktiky fyziky důležité.
Mezi ně mohou patřit třeba následující: Jak je didaktika fyziky na našich pracovištích, tedy na VŠ připravujících učitele fyziky, vnímána a hodnocena? Jaké má postavení mezi ostatními obory? Jak jsme vnímáni a hodnoceni my, didaktikové fyziky? Jaké jsou na nás kladeny nároky? Jaké máme možnosti, od finančních přes publikační až po možnosti kariérního růstu? Jaké jsou naše perspektivy? Na všechny tyto otázky lze jistě dávat odpovědi různé, od depresivních až po opatrně optimistické. K české povaze často patří sklon vidět ty pesimističtější stránky situace; ovšem byť je důležité potíže neskrývat, stesky samotné nic nevyřeší.
Proto - aniž bychom si chtěli nasazovat masku přehnaně pozitivního nadšení - cílem diskuse, do níž byl tento příspěvek úvodem, mělo být hledání cest, jak dál.