Charles Explorer logo
🇨🇿

Přírodovědné badatelské aktivity pro rozvoj interdisciplinárního myšlení v chemii

Publikace na Přírodovědecká fakulta |
2018

Abstrakt

Studie je zaměřena na modelování představ žáků, budování a tvorbu přírodovědných žákovských konceptů, spojených s použitím matematického aparátu. Pro hlubší porozumění postupům myšlení při řešení interdisciplinárních úloh na základě spojení matematiky a chemie i dalších přírodních věd jsme opakovaně uskutečnili průzkumy u žáků posledních ročníků gymnázií a studentů prvních ročníků bakalářského studia chemie.

Výzkum byl založen na porovnání dovedností aktivně používat přírodovědné vědomosti s uplatněním matematických principů a modelů myšlení. Na základě výsledků z výzkumu byly navrženy náměty a materiály pro řešení problematických částí vytipovaných oblastí.

Tyto materiály by měly podpořit interdisciplinární přístup k výuce chemie i dalších přírodovědných předmětů s důrazem na matematické principy. Ukázka jednoho z námětů je součástí tohoto příspěvku.