Charles Explorer logo
🇨🇿

Projektové vyučování ve výuce mikrobiologie

Publikace

Abstrakt

Projektové vyučování je jakožto komplexní vyučovací metoda vhodným prostředkem k rozvoji přírodovědné gramotnosti, která je hlavním cílem ve vzdělávání přírodních věd. Příspěvek představuje projekt zaměřený na zkoumání antibakteriálních účinků konvenčních antibiotik i látek běžně dostupných v domácnostech, který řešili studenti Pedagogické fakulty UK v rámci výuky mikrobiologie.

Výzkumná část projektu vychází z badatelských aktivit využívajících difusní diskovou metodu (Pavlasová, 2016), které byly dále rozšířeny do projektového vyučování. Díky propojení činností, jakými je samostatné zjišťování teoretických východisek, volba výzkumných otázek, vlastní badatelská činnost a zpracování a prezentování výsledků, které se vztahují k autentickému problému inhibičního účinku různých látek na růst bakterií, slouží aktivita k rozvoji kompetencí studentů, i ke zvýšení zájmu o téma mikrobiologie.

Ke zjištění studentského hodnocení projektu byl využit standardizovaný nástroj IMI (Intrinsic motivation inventory) (Kekule & Žák, 2011) sestavený ze subškál hodnota/užitečnost, zájem/potěšení a vnímaná možnost volby. Studenti považují provedenou projektovou výuku za zajímavou a zábavnou, rovněž vnímají hodnotu výuky a považují ji za užitečnou.

Do jisté míry vnímají studenti možnost volby aktivity.