Národy, státy i mezinárodní společenství dnes musejí řešit řadu nových výzev, od rozmachu sociálních sítí či robotizace průmyslu přes obchodní války po migraci a terorismus. Tradičně se předpokládá, že na řešení problémů společnosti se může a musí podílet vzdělávání.
To vyvolalo i novou vlnu zájmu o školní kurikula, jejich reformy i výzkum. Naše kniha přináší popis několika nových nebo revidovaných kurikulárních rámců nebo národních standardů rozvinutých zemí - zejména v anglofonním svět ě a v severských státech.
Shrnujeme také aktivity mezinárodních organizací v oblasti vzdělávání. Ptáme se, na co nově vznikající kurikulární dokumenty kladou důraz, jak se na jejich vzniku a výsledné podobě projevují místní podmínky dané země a na druhé straně také nadnárodní vlivy.
Závěrečná srovnávací analýza přináší shrnující charakteristiku trendů v projektování cílů a obsahu vzdělávání ve vybraných zemích i podněty pro tvorbu kurikula na národní a školní úrovni.