Strategickým cílem výzkumu, jehož součástí je tato empirická studie, je přispět k výzkumu kvality výuky, a prohloubit tak porozumění kontextu kvality výuky. Výzkumné otázky byly stanoveny takto: Které parametry kvality jsou typické pro výuku vybraných začínajících učitelů fyziky? Které faktory ovlivňují kvalitu výuky vybraných učitelů? K zodpovězení těchto otázek byl zvolen smíšený přístup.
Základním výzkumným plánem byla případová studie. V rámci kvantitativní části byl využit výzkum ex post facto a data byla sbírána na základě pozorování výuky.
V kvalitativní části byla data získána na základě polostrukturovaných interview. Výzkumný vzorek sestával ze čtyř začínajících učitelů fyziky, kteří vyučují na gymnáziích.
Výzkum popisuje a rozkrývá kvalitu výuky těchto pedagogů. Ukázalo se, že některé parametry byly u zkoumaných vyučujících naplněny obdobným způsobem, např. často a kvalitně byl realizován výklad, byly využívány matematické prostředky a naproti tomu nebyla zařazována heuristická metoda.
Výuka se naopak lišila mimo jiné v četnosti zařazování experimentů, práci s textem a dále v podpoře aktivního učení žáků. Byly identifikovány jak oborově specifické, tak oborově neutrální, ale i další faktory ovlivňující kvalitu výuky fyziky.
Z výzkumu je patrné, že kvalitu výuky konkrétního vyučovacího oboru (fyziky) je nutné nahlížet ze širší perspektivy.